Articles

As Soeharto gets weaker and weaker, his fortune gets bigger and bigger

Perspektif Online
02 November 2007

Wimar Witoelar

Some people say, including respected New York Times reporter Seth Mydans, that Soeharto is fading away. But some people note, including yours truly, that his fortune is getting bigger and bigger. His ill-gotten gains have been estimated at anywhere between USD 15 billion and USD 35 billion. Supposing for the sake of argument that the figure is USD 25 billion. Puttimg that in a medium-risk growth fund, you could easily get 25% per annum on a medium-to-long term basis. So from Soeharto's holdings, any intelligent investor could get USD 6.25 billion per year or almost Rp 57 billion (dalam bahasa Indonesia, hampir Rp 57 Milyard). That is the amount people accuse gubernatorial campaigners to have pumped in the recent Jakarta Pilkada (local elections) as political money.

So, if people wonder where all the "bad guy" candidates get their campaign funds, there is at least one answer here. People who remain friendly to the Soeharto family and friends (hence the Soeharto estate) can hope to gain access to incredibly huge sums of money. Remember the Rp 57 billion hypothesized above is just the fund yield. The principle remains intact.

 

wiharto.jpg

which one has more money?

How long the money lasts depends on the management, i.e. disbursement policies and financial strategies. Hence the small Soeharto coterie would include trusted political aides as well as sharp fund managers from Hong Kong, Geneva and New York. Soeharto is no longer courted by political believers (that was a doubtful notion to begin with), but ambitious politicians and savvy financial wizards.

Remember that grim fact when you let your notions of historical justice run away with your passions. Justice is not to be rewarded. Selfishness is, by loads and loads of money. Sycophancy - in the dictionary definition, fawning obsequiousness will yield money.

Then you make your own power, as far from Soeharto as you can.

Print article only

23 Comments:

  1. From toim the shinigami on 02 November 2007 11:06:33 WIB
    actually, not his fortune get bigger, but our law is getting weaker and Soeharto's lawyer is getting smarter ngeles (what's this word in english?) :D
  2. From oto on 02 November 2007 14:52:11 WIB
    getting smarter dodging the law ?

    is tha aight...?
  3. From Amalkan Nasution on 02 November 2007 15:54:38 WIB
    Ini yang di bilang sama orang MLM uang bekerja untuk kita...
    Ga usah ngantor tapi tetp berkembang......
    Jangan ber-buruk sangka dech sama pak Harto. Kita inget aja jasanya sama bangsa Indonersia. Saya sich tetap menilai Pak Harto sebagai Bapak Pembangunan....

    Btw saya masih di kasih kado kawinan sama pak Harto..
    Dinner set...
    Terima Kasih PAK HARTO...


    AMALKAN NASUTION
    amalkann@yahoo.com
    081380997228

  4. From nexlaip on 03 November 2007 12:39:54 WIB
    ada Indonesia Raya, mungkin ga nanti ada Indonesia Maya..........rakyatnya blogger, presidennya blogger dan semuanya blogger. Dari blogger untuk blogger. Hidupkah Indonesia Maya...1....2....Indonesia...
  5. From inot on 03 November 2007 14:29:15 WIB
    SOEHARTO... you'll get what you've paid
    coz' none of us could touch him
  6. From Wazeen on 04 November 2007 09:17:47 WIB
    yeah may be it's right, Old general never die, they just fade away.
  7. From eric on 04 November 2007 14:43:09 WIB
    "segala perbuatan yang baik itu pasti ada keuntungannya."
    (WW,Blog pelengkap demokrasi,Koran TEMPO,4NOV07)
    jadi diamini saja "segala perbuatan yang jahat itu pasti ada kerugiannya". baik atau jahat serahkan penilaian akhirnya kepada pemilik jagat raya ini. pada akhirnya ketakutan akan menghadapi penghakiman di akhir jaman, mungkin akan lebih bisa menyentuh nurani yang sudah buta.
  8. From Arham on 04 November 2007 14:48:24 WIB
    @wazeen
    yeah Old dictator should be hard to be clear in fact his had 32 year dinasty

    Road-entrepreneur.com
  9. From bocah gemblung on 05 November 2007 18:54:43 WIB
    Untuk Amalkan nasution
    Open your eyes, ears, mind and your inner heart !!

    Anda sedang Anda di mana dalam waktu 32 tahun kekuasaan Mbah Harto? Anda lahir sebelum dia berkuasa, atau lahir dalam masa kekuasaannya?
    Kalau Anda dalam kurun waktu rezim orde baru, rumah mewah, merasa enak dengan posisi Anda, kenyang perut Anda, atau mempunyai banyak usaha dengan cara sogok sana-sogok sini, jilat kesana kemari, yaaa saya maklum dengan pernyataan Anda.
    Namun kalau tidak, mohon Anda koreksi penyataan Anda itu, sadarilah dan banyak belajarlah.
    karena kalau pandangan Anda masih demikian, Anda telah menyatukan diri sebagai antek-antek Suharto yang mewariskan kekayaan sangat besar untuk 777 turunannya, namun mewariskan kerusuhan, kebangkrutan, kesengsaraan dan hutang luar biasa, serta mental korup, KKN yang sampai sekarang menjangkiti sebagian besar pemerintah dan rakyat kita.
    Saya sebagai generasi muda siap mengajari Anda jika Anda mau belajar dari DOSA MASA LALU yang dilakukan GENERASI TUA YANG KARATAN, supaya KITA TIDAK MENGULANGINYA LAGI. Atau jangan-jangan anda memang bagian tak terpisahkan dari generasi karatan itu.

    Terima kasih Pak WW.
  10. From Goestaf on 06 November 2007 06:59:56 WIB
    Some say its due to the law but the fact is... He (Suharto) is getting bigger in his weakness. Anything else but the law?
  11. From samtaha on 06 November 2007 07:42:30 WIB
    apakah benar kalau kita hanya 'menuding' pak Harto sebagai perusak Republik Indonesia.............bukankah banyak pihak yang sebelumnya sudah menghancurkan Republik Indonesia

    adakah yang masih ingat akan pesta Dansa Dansi, Pagar Ayu dan pesta gila gilaan lainnya yang melibatkan banyak artis Tempo Doeloe......

    hehehehe...............kita semua punya saham dalam merusak Republik Indonesia................cukuplah kita saling menuding maupun memaki...........yang diperlukan bangsa ini sekarang adalah kebangkitan melawan penyakit masyarakat terparah yaitu ::::::: KORUPSI.......!

    salam
  12. From Intox on 06 November 2007 09:56:07 WIB
    Bingung... masih ada aja orang2 yg bilang "jangan berburuk sangka" atau "dia sudah tua" sama Boss Soeharto.

    Kacauuu...
  13. From Makki on 09 November 2007 12:00:46 WIB
    kalo 57 milyar dipake buat beli beras, banyak juga kayaknya ya...?

    pertanyaannya sih sebenernya udah ada yang ngasih proposal ke Pak Harto buat beli beras ga ya...?

    kayaknya dia ga butuh beras sebanyak itu deh, katanya ngunyah aja dah susah....

    ...just a thought

    makki
    makki@unguband.com
  14. From timothy i malachi on 15 November 2007 13:49:37 WIB
    koreksi Om kalo salah, bukannya US$1million = Rp.10milyar kalo US$57billion = berarti bertrilyun rupiah dong...bukan milyar rupiah lagi...apalagi kalo cuma 57 milyar rupiah yg dimiliki soeharto rasanya kurang deh soalnya banyak kekayaan orang indonesia masuk kategori segitu, orang bangun rumah di pantai indah kapuk aja sudah 20M....
  15. From daeng limpo on 16 November 2007 11:46:47 WIB
    Kisah Tragis , tidak bisa membedakan mana jasa dan mana dosa. Jasa hendaknya dihargai dan Dosa hendaknya dimaafkan tetapi hukum tetap jalan terus. Sependapatkah anda dengan saya?
  16. From daeng limpo on 16 November 2007 11:48:18 WIB
    Jasa tetap kita hargai, Dosa Kita maafkan dan Proses Hukum jalan terus.
  17. From daeng limpo on 16 November 2007 11:52:37 WIB
    Jasa tetap kita hargai, Dosa Kita maafkan dan Proses Hukum jalan terus.
  18. From irman on 25 November 2007 14:16:41 WIB
    Setelah baca bukunya Perkins tentang Economic Hitman, saya pikir selain Soeharto dan kroni yang harus dikejar..jangan lupa juga orang Bank Dunia, MAIN, dan birokrat USA yang menjerumuskan birokrat kita supaya korupsi mesti masuk daftar hitam PBB....tapi kita berani tidak yah.??soalnya nggak ada tuh yang komentar kecuali mas Shambazy di Kompas.
  19. From Masindi on 30 November 2007 08:52:57 WIB
    Any active Golkar who have been there for over 20 years should have been investigated in relation to Suharto's past and current wealth building activities.
  20. From BGunawan on 02 December 2007 10:22:46 WIB
    Baru-baru ini saya sempat dengarkan wawancara yang diadakan oleh salah satu stasiun TV swasta di Jakarta dengan Professor Jeffrey Winters lewat fasilitas youtube (go to youtube, then type 'Jeffrey Winters' on the Search column and click OK. There are total of 7 movies).

    Wawancaranya seputar Orde Baru dan bekas presiden Soeharto. Isi wawancaranya bagus sekali untuk menambah wawasan pengetahuan yang tidak kita dapatkan lewat pendidikan formal di sekolah maupun di media-media umum yang ada.
  21. From defrianto on 02 December 2007 14:03:00 WIB
    tanks atas jasa pak harto
    tapi kesalahan harus tetp di tindak tegas
    krena INDONESIA adlah negara hukum,,,,,
  22. From messageman on 16 December 2007 05:27:27 WIB
    How true is that as to his "ill gotten gains". Have anyone showed proof of that or is that based on speculation and hearsay. How much intelligence work was actually put in to that effect.
    Lets set an example: How much would you need to lead a wealthy extravagance life? For Indonesian standard USD100 million is good enough, so deos he needs that much after all. One must not put the blame on him for what his children did to be fair.
    What good will that do with that much money that he can't even bring them into his grave.
    Look for yourself what was the improvement in Indonesia during his reign, then use our brains to have a sense of deduction and come up with something more concrete.
  23. From aul on 07 January 2008 23:09:31 WIB
    hmm...kita coba bernaif-ria: haaah...bandingkan yah dengan maling sendal jepit. How lucky he is!!

« Home