Articles

SBY will lose if he hangs on to corrupt aides


04 December 2008

SBY should serve the people, not  Bakrie and Kalla

Interview on the Australian Network, December 4, 2008

YouTube:

Wimar on 2009 elections on the Australian Network - Part 1 of 2
www.youtube.com/watch?v=2kglB9c9pOI

Wimar on 2009 elections on the Australian Network - Part 2 of 2
www.youtube.com/watch?v=HKL6EnS7_0w

Jim Middleton: There seems to be a certain complacency about the Indonesian elections. Is that simply because the elections are still a few months away, or is it because a decade of democracy failed to live up to its promise?

Wimar Witoelar: We have an elections for the parliament in which even the list of candidates has not been announced, and we have an election for the president where the candidates are not convincing. The only who seems to be well-known is the current President, who is also quite disappointing to major sectors of the population.

Jim Middleton in ABC Melbourne, Wimar in InterMatrix Jakarta

JM: So after a decade of democracy, is there a mood to return to an autocratic government?

WW: Absolutely not. We are very happy to be in a democracy after 32 years of autocracy. Although there is some dissatisfaction causing the current malaise,  it's not nearly as bad as the oppression we suffered for 32 years. Of course among the younger generation who were not around during the Suharto years, there might be some romanticism handed down by their parents and grandparents who benefited from the Suharto regime. But it is natural in a democracy to have opposing viewpoints.

JM: So what needs to be done to overcome the current malaise, as you put it?

WW: The answer in one big word is voter education. But with implementation in attractive ways. Socialization in the media, good campaigns, and all that. Encouraging people that voting is the best way to get out of this dissatisfaction. Voting is not a one-time process. If we don't make it this time we will try again the next time. That's the message we are spreading around.

JM: What are the issues in these elections? Is it the economy?

WW: It should be the main issue. Unfortunately Indonesian elections have not been about issues, instead they are personality driven. And maybe based on track records. If Yudoyono and Megawati are both candidates then they will be compared on the basis of track records

JM: Why is it that corruption is less of an issue in the Indonesian campaign?

WW: Because all the candidates are corrupt,  Jim. It does not distinguish one candidate from the other. Yudoyono started with a clean slate, but he has been compromised by acting in collusion with the business interests of his closest people. He has to stop supporting the big business interests of Bakrie and Jusuf Kalla then he would lose his identity. Fortunately we joist read today that President Yudoyono has finally reproached Bakrie for their negligence in paying damages to the victims of the Lapindo mud flow disasters. It is very very late as the victims are starting to seek asylum in the Netherlands, but at least it indicates he is aware of the implications.

listen to the interview

JM: Many of the big players who have funded some candidates have lost money in the crisis. But apparently not the Suharto family?

WW: That is a very astute observation. The Bakrie family lost a lot of money and they are in trouble, but Suharto will never be in trouble because they have so much money. Even of they lost half of their money they would still be the richest family in Asia.

JM: Is it right that this is still President Yudoyono's election to lose?

WW: Yes, it is his to lose if he forgets the true reason for his victory in 2004 which is the trust of the people, and instead hangs on to corrupt business people like Cabinet Minister Bakrie and Vice President Kalla. I think he is coming to that realization.

 

Print article only

22 Comments:

  1. From Ludjana on 05 December 2008 06:56:36 WIB
    Memang belum ada reformasi
    Baru ada deSuhartonisasi,
    Dan ada sedikit usaha ke deKorupsinisasi
    itupun keduanya tersendat sendat

    Dan lebih ditujukan ke kampanye Presiden yad

    Ini reaksi spontan saya ketika baca ini
  2. From yesy on 05 December 2008 07:39:19 WIB
    but sir,,what I'm wondering is, on each poll, either from any popular pollsters there throughout indonesia, or "independent" (they say) mass media, SBY still wins the people's trust to hold this country presidency? is this for real (since i suspect in some cases polls are designed to create a public opinion?) or for us, who are pessimistic on SBY's capabilities nowadays, are just small piece of cake?

    -peace-
  3. From dykus on 05 December 2008 11:11:36 WIB
    Mas Wimar sesekali ulas keberhasilan pemerintahan SBY dong, jangan cuma sisi negatifnya aja... misalnya aceh yg damai, indonesia masuk G-20, malaysia yang gak berani nyaplok ambalat, mantan Gub.BI/Kapolri/Anggota DPR tertangkap korupsi, teroris dilumpuhkan, perjudian berkurang, renegosiasi bagi hasil & cost recovery migas, utang IMF lunas, PNPM Mandiri, dsb.. terserah Mas Wimar deh, supaya lebih obyektif & berimbang sedikit lah, bukannya apa-apa sih, gara-gara itu nanti Mas Wimar malah disangkain black campaign gitu loh..he..he (sori ya Mas..becanda)



  4. From |richard.p.s| on 05 December 2008 11:53:46 WIB
    WANTED: PRESIDENT INDIE LABEL
  5. From Chandra on 05 December 2008 23:19:12 WIB
    Ten years of democracy easily passed but too bad SBY and Mega are most likely be in the shortlist again. As usual many people will be voting against, instead of vote for. I hate to say this, but I will vote against Mega.
  6. From Eduard on 06 December 2008 00:10:13 WIB
    Evently that Corruptor Pick Money From Apbn / Apbd and the others and the that State have Loss Fund By Recieving and Mark Up of Spending by on hand the Expatation on KPK BPK Irjen DPR First Planing Bugdet Monitoring realizasi
  7. From bisot on 07 December 2008 15:58:22 WIB
    nyari presiden yang bisa menaikkan upah buruh 2 kali lipat umr yang ada, yang bisa menigkatkan subsidi pendidikan, subsidi kesehatan dan menggantung para koruptor

    itu aja degh gw mah, oh iya yang berani me-deprivatisasi perusahaan-perusahaan yang melayani hajat hidup orang banyak.

    yg ngusulin privatisasi bagi gw malah pengkhianat bangsa

    dagh makasih Om wimar, dah nyatet pikiran anak kampung kayak gw
  8. From muhamad sidik on 07 December 2008 22:04:40 WIB
    Well, kalo mau obyektif untuk bisa mengukur kinerja pak SBY kan dilihat program apa yang ditawarkan semasa kampanye dulu. Terus dibandingkan gimana realisasinya saat ini. Kalau dilihat dari konstitusi dasar kita (Amandemen UUD 1945) kinerja dari eksekutif (Presiden) juga dipengaruhi oleh legislatif (DPR). Misalnya kalo mau total dalam pemberantasan korupsi kenapa tidak disahkan juga UU yg mengatur tentang hukuman yang maksimal yg membuat jera kepada pejabat yang lain? Disini sebaiknya dilihat juga gimana DPR itu. Posisi "Oposisi" di DPR kan banyak yang masih rezim lama. Saya setuju pak Wimar pilih partai yang bener dilihat dari track recordnya. Baru pilih presiden yang punya program yang bisa terealisasi. Abis itu baru ada mekanisme pengawasan atas jalannya program tersebut. Yang dilihat kesesuaiannya, dan efek yang dihasilkannya.

    Sejauh ini sebagai konstituen saya kok gak melihat adanya informasi yang cukup untuk melihat kinerja anggota legislatif yang saya pilih. Terus terang saya malah gak tahu siapa wakil saya di legislatif itu. Mohon pencerahan..
  9. From audy sasmita nugroho on 09 December 2008 09:22:24 WIB
    Bukannya kakak anda, Pak Rahmat, waktu itu pemeran penting dalam kampanye sby-jk, even sekarang mentri ling hidup nya, even annissa pohan adalah mantan pacar keponakan anda yang anaknya pak rahmat juga....ha...... u r so related ya Pak..
  10. From yunie jusri djalaluddin on 09 December 2008 15:06:10 WIB
    Dgn blue energy, dgn padi supertoy & dgn penyelesaian 'jual beli' lapindo dgn masy. sidoarjo plus yg menyangkut bencana alam & kesejahteraan melalui BLT, SBY masih belum cukup melayani masy.?
    Ngga' jadi RI I ngga' apa-apa kan? Tetap identik dgn Cikeas, Annisa Pohan & suaminya Bu Ani & yg terpenting pernah menjadi Menteri dari 4 Presiden. Terimakasih yg tulus telah menjadi Presiden RI VI.
  11. From wak tul on 10 December 2008 10:38:32 WIB
    Dear Mbak/Mas Audy (No. 9),

    Please split the privat issue from the subject. I'm sure, Pak Wimar will do all the best. I like his critical statements, although sometimes it hurts.
    I remember his statement for the DKI-Election :"Even if we dont like them, but if they won, so we have to support them" (Please correct me if I'm wrong) . That's way, it is a methode to make it right.
    I'm agree, that this is a way of love to this country. We already knew, if SBY is a good person. Unfortunately, he doesnt use the chance rightly.
  12. From Novita Faturohman on 10 December 2008 12:25:12 WIB
    Saya setuju dengan pendapat Dykus..

    Bang Wimar, tidak berimbang dalam menilai SBY, karena untuk memperbaiki Indonesia itu ga gampang, pastinya butuh proses dan waktu yang tidak sebentar..dan SBY, ada dalam proses itu.

    Perbaikan2 yang dilakukan SBY untuk kondisi Indonesia jauh lebih terasa dibanding Presiden2 sebelumnya.






  13. From Asep on 10 December 2008 15:31:37 WIB
    Tapi masih mending SBY daripada presiden-presiden yang lain sebelumnya, iya kan mas wimar?
  14. From dmitri on 10 December 2008 19:35:28 WIB
    saya setuju sama komentar no.8! saya soal presiden golput deh, tapi soal anggota DPR, masih bikin PR sendiri. dan secara penduduk jakarta, wakil yg saya pilih bisa kelihatan/kedengeran tingkah lakunya. tapi memang perlu ada info resmi, jangan cuma gosip.

    komen no.9: ada benarnya. tapi saya rasa WW sudah menebus 'dosa' keluarga Witoelar lewat Perspektif, kalaupun memang ada dosa itu.

    kapan Tommy Soeharto bikin perspektifnya sendiri, yang mencontoh prinsip WW, biar dosa bokapnya juga lebih gampang dilupain, kalaupun memang ada dosa2 itu.
  15. From wimar on 10 December 2008 21:19:59 WIB
    yang penting pendapat anda dan suara anda dalam Pemilu.

    Pendapat saya bisa dianggap sebagai pencetus : kami menawarkan sudut pandang, anda memutuskan
  16. From audy sasmita nugroho on 11 December 2008 14:08:08 WIB
    Bukan , sy bukan mengkritik sisi pribadi keluarga Witoelar , saya hanya membayangkan kalau Pak Rahmat dan Pak Wimar bertemu dalam acara keluarga, ngobrol apa aja ya....ngobrol yg beginian tidak....
  17. From yudha on 12 December 2008 23:22:40 WIB
    Siapa pun yang menang nantinya,, dia yang bakal mimpin indonesia. dan kita wajib membantu, supaya indonesia berkembang semakin baik.

    kalo misalnya tahun depan sby terpilih lagi semoga rakyat yang di layani, bukanya bakrie dan kalla.
  18. From pengamat on 16 December 2008 07:30:50 WIB
    Komentar pertama terhadap artikel WW ini (sdr Ludjana) bilang bahwa pada saat ini belum ada reformasi..

    Sebetulnya reformasi sudah/sedang jalan, tetapi memang bisa digagalkan kalau kita tidak perjuangkan terus menerus.
    Perbedaan utama dengan era Orde Baru adalah kebebasan mengemukakan pendapat di pers maupun diluar media.

    Tapi memang kita masih belajar: jadi serba berlebihan, asal bersuara saja sudah merasa hebat. Yang "brengsek" sekarang itu bukan rakyat, tetapi kaum elite yang punya kuasa dan punya uang. Merekalah yang bikin demonstrasi demonstrasi ke semua arah, dan kaum elite ini yang bikin siaran TV tidak berselera. Dan dalam aktivitasnya mereka tidak segan segan menyalahgunakan kebebasan mimbar ini.

    Pemerintah (Presiden ?) juga kurang menghargai para loyalis, malahan lebih mengikuti selera orang yang cari persoalan, yang tidak segan segannya menyalahgunakan perbedaan persepsi. Termasuk persepsi agama.

    Barangkali Presiden nganggap yang loyal toh akan tetap loyal, tetapi harus "memelihara" mereka yang sebetulnya tidak loyal.

  19. From christian sjioen on 16 December 2008 17:12:42 WIB
    Komentar no 18 Realitanya , Dari bangsa Indonesia berkeingin untuk merdeka urutan Idealis Merdeka . Poltik sebagai panglima Loyalis. Ekonomi sebagai panglima loyalis. Reformasi loyalis .Banyak yang jatuh , bangun kembali ada jatuh tiarap.ini pendapat saya masih ada Bang WW Idealis dan loyal pribadi berada era egde of century & temem temen . Pribadi2 loyalis punya sumbangan pada Bangsa dan Negara yang kita cintai
  20. From Emmy on 10 January 2009 10:21:36 WIB
    I always awe with your writing, it's very interesting, I like it, when can I learn to you ?
  21. From Arie on 17 January 2009 05:13:13 WIB
    Voter education is a must! Regardless of current segmentation in the population. I don\'t think we need to talk about SBY\'s or other leader\'s good rating, for example if you own a business and conducting a business survey, your heed should be on items with low ratings. If it\'s good, well that\'s your job, keep it up and be happy about it, but if not, don\'t be hard headed, be responsive and fix it! Pride at the end will take one down..

    We have to become a leading nation because that\'s how we should be, and let other people have the pride! What I disagree however, is the opinion that personality doesn\'t count, I think that\'s wrong. The leadership model of capitalism will be over soon, I vote for a young, low key, and people minded leader. Americans have vote for Obama, Iranians for Ahmadinejad, and me.. I will not invest my vote unless the leader possess that personality and surrounded by young, honest, modest and intelligent people.

    The theme campaign for this year should be - Retire the inexperience, quit the old. hmm feel free to adopt it is not copyrighted.. haha


  22. From TAUFIK on 16 June 2009 20:59:57 WIB

    SBY is never ending, u know what about indonesia,sir


    each nation is must have the same problem like indonesia that is corruption

    sorry if i'd wrong commnet or big mistake of it

« Home